Angelique
Pedagogisch coach – Pedagogisch coach‘Ik houd van coachen on the job’
Meekijken met een onrustige dreumes op de groep die zijn draai maar niet kan vinden. Pedagogisch medewerkers trainen om gesprekken met ouders te voeren. En manieren bedenken om de visie van Norlandia kinderopvang naar de werkvloer te brengen. Geen dag is hetzelfde voor pedagogisch coach Angelique van Horssen (38).
Angelique voelt zich thuis in de kinderopvang. Na jaren als pedagogisch medewerker en locatiemanager groeide ze door naar pedagogisch coach. ‘In deze rol komt alles samen. Ik draai mee op drie locaties, observeer de groepen en coach de pedagogisch medewerkers. Wat ik daar hoor en zie, vertaal ik weer naar beleid. Zo vind ik het belangrijk dat ze in contact blijven met elkaar en de natuur. Dat betekent schermpjes alleen functioneel inzetten, en lekker veel buitenspelen. Die visie past helemaal bij Norlandia kinderopvang.’
Voor mij de ultieme functie om mijn visie op de ontwikkeling van kinderen te delen.
Vrijheid en variatie
Geen dag is hetzelfde voor Angelique. En daar geniet ze volop van. ‘Mijn werkweek deel ik in zoals het mij uitkomt. Ik werk afwisselend op een van de drie locaties die ik coach: de Zonnehof in Tilburg, en de Wijboom en Kindercampus Noord in Den Bosch. Met de medewerkers die ik coach, stem ik af wanneer ik langskom. Voordat we starten met de coachingsgesprekken maak ik altijd eerst even een rondje langs de groepen om de vragen van pedagogisch medewerkers te inventariseren. Tijdens de piekmomenten op de groep laat ik collega’s met rust, zodat ik ze niet in de weg loop. Dan trek ik me terug op kantoor om te verwerken wat ik gezien en gehoord heb. Ik stuur ook actiemails, bijvoorbeeld als pedagogisch medewerkers bij hun coachingsvraag middelen of spelmaterialen nodig hebben. Tussendoor overleg ik met de locatiemanager en mijn twee collega-pedagogisch coaches.’
Meekijken en coachen
Meedraaien op de groep doet Angelique het liefst. ‘Ik houd van coachen on the job. Dan kan ik collega’s op de groep observeren en meteen tips geven. Hoe die onrustige dreumes weer rustig meedraait met de groep, bijvoorbeeld. Of hoe je een goed gesprek voert met ouders. En hoe ook oudere kinderen zich betrokken blijven voelen bij de BSO.
Wat ik hoor en zie op de groep, vindt uiteindelijk zijn weg naar het beleid.
Alle pedagogisch coaches bij Norlandia zijn namelijk ook beleidsmedewerker. Een waardevolle combinatie en de verantwoordelijkheid maakt mijn werk extra boeiend. Als pedagogisch coach ondersteun ik zo bij belangrijke vernieuwingen. De kennis bij hen op de groep vindt via mij zijn weg naar beleid – Hoe voeden we een baby? Hoe werken we met mentorschap? En andersom.’
Eigen stijl
Angelique is blij met de eigenheid van de drie locaties. De ene locatie draagt heel sterk duurzaamheid uit. Daar halen pedagogisch medewerkers met kinderen zelf brood bij de lokale bakker en hergebruiken ze materialen. Op de andere locatie werken ze nauw samen met het aangrenzende verzorgingshuis. De derde locatie doet extra veel aan sport en bewegen. Geen eenheidsworst dus. Daarnaast houd ik van “onze” positief-kritische houding: we willen allemaal het beste uit elkaar halen. Mijn toekomst bij Norlandia zie ik zonnig in. Voor een groeiende organisatie is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Daar kan ik als pedagogisch coach een belangrijke bijdrage aan leveren.’
‘Iedere opvang volgt hetzelfde pedagogisch beleid, maar toch is iedere locatie heel eigen.